Alles Telt Q – ThiemeMeulenhoff
Wat werd mij gevraagd:
Thiememeulenhoff is een Nederlandse educatieve uitgeverij die (digitale) leermiddelen maakt voor het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs.
Op de basisschool heb je een overzichtelijk aantal vakken. Waarvan Rekenen en de Taal de belangrijkste zijn. Scholen bepalen zelf welke lesmethoden ze willen gebruiken en eens in de zoveel tijd heroverwegen ze dat besluit. 2019/2020 was een belangrijk periode voor de Rekenmethodes. Want voor veel scholen was dat het moment van eventueel overstappen.
Voor ThiemeMeulenhoff aanleiding om met een geheel vernieuwde Rekenmethode op de markt te komen: Alles Telt Q.
Alles Telt Q is er voor alle leerjaren van groep 1 t/m 8 en bestaat in totaal uit zeker 200 verschillende soorten schriften die allemaal geschreven, opgemaakt en gedrukt moesten worden. En daarnaast uit een geavanceerde digitale leeromgeving, waar de leerling digitaal kan oefenen en toetsen en waar de leerkracht de handleiding en allerlei aanvullend digitaal lesmateriaal kan vinden.
En bijna alles was nieuw. Waarmee Alles Telt Q voor ThiemeMeulenhoff één van de grootste en meest vernieuwende projecten van dat moment was.
Ik werd in eerste instantie gevraagd om als gedelegeerd productowner het digitale deel van Alles Telt Q voor mijn rekening te nemen.
Toen dit in grote lijnen op poten stond, werd ik gevraagd om als projectmanager de ontwikkeling van Alles Telt Q als geheel te gaan coördineren en besturen omdat er zorgen waren over de voortgang.
De opdracht was: Zorg dat we op tijd finishen, hoe dan ook.
Wat heb ik gedaan:
Overzicht, structuur en inzicht aangebracht en bewaakt:
– welke producten zijn we nu precies aan het maken
– en waar in het proces zitten die nu
– wat kost het en wat gaat het nog kosten
– is het wel op tijd klaar, zodat het via de drukker en de tussenhandel op tijd op school ligt
– wat zijn de risico’s
– wat zijn de afhankelijkheden
Gefaciliteerd, nagejaagd en soms opgejaagd, en grenzen bewaakt:
Ik ben geen rekenspecialist, die eer valt volledig toe aan het auteursteam en de methode- en contentspecialisten van ThiemeMeulenhoff.
Maar, de situatie was: (heel) weinig ontwikkeltijd, een enorme hoeveelheid werk en een harde deadline voor het aanleveren van de spullen aan de drukker om nog voldoende tijd over te houden voor het logistieke proces dat daarna komt. Om alle materialen op tijd op de scholen te krijgen.
Niet onderhandelbaar, of je bent een heel schooljaar later.
Het op tijd opleveren van de content is daarmee ineens een soort domino D-Day.
Dat is moeilijk voor de specialisten die diep betrokken zijn bij de inhoud.
En ook voor de contentontwikkelaars van ThiemeMeulenhoff die dit proces moeten aansturen en bewaken.
Mijn schone taak was om het hun zo aangenaam mogelijk te maken.
Door het overzicht te blijven bewaken.
Door hun zoveel mogelijk inzicht te geven in de afhankelijkheden, hoe het er met de planning voorstond, en wanneer welke deadlines naderden.
Door verwachtingen naar buiten toe te managen.
Door kastanjes uit het vuur te halen en door alles wat als ballast ervaren kon worden zoveel mogelijk bij hen vandaan te houden. Zodat zij konden focussen op hun inhoudelijke taken.
En. Realistisch zijn naar de opdrachtgever. Als het echt niet kan, dan kan het niet. Daar ben ik steeds eerlijk en duidelijk over geweest.
Processen gestroomlijnd en oplossingen bedacht:
Mijn opdrachtgever zei op een gegeven moment: Eigenlijk kan het niet, maar het moet toch.
Toen ik het stokje voor de aansturing van het hele project overnam, was het al een tijdje onderweg. Het was geen doel op zich om de werkwijze te veranderen. Maar hier viel wel wat te winnen.
Ik heb er doelgericht naar gekeken, samen met het team, naar het ontwikkelproces en naar het productieproces.
Op een LEAN-light manier:
Hoe doen we de dingen nu, en waar kunnen we nog bijsturen of bepaalde procestappen inkorten, anders invullen, of eventueel overslaan om tijd te winnen zonder teveel op de kwaliteit toe te moeten geven.
En voortdurend toetsen bij de opdrachtgever en de geleerden: Wat is goed genoeg?
En oplossingen bedenken. Er is altijd een manier om er te komen. En je kan altijd kijken naar hoe je er dan wel kan komen als het ideale pad niet lukt.
Wat was het resultaat:
Alle ruim 200 folio onderdelen van Alles Telt Q lagen net op tijd bij drukker om net op tijd bij de scholen te zijn. De digitale omgeving was al eerder klaar en de licenties ingericht. Soms met wat kunst en vliegwerk maar Alles Telt Q was op tijd klaar voor start-schooljaar.
Wat mijn opdrachtgever BU manager Primair Onderwijs Maurice van Kouwen over me zegt:
“Ik heb Araminte leren kennen als een doortastende vakvrouw. Als geen ander weet zij in haar rol als projectleider de kwetsbare punten in een project bloot te leggen en daar oplossingen voor aan te dragen. Zij is accuraat, deskundig en neemt geen genoegen met een half antwoord. Mede dankzij haar deskundigheid heeft ThiemeMeulenhoff binnen anderhalf jaar de rekenmethode Alles telt Q voor alle groepen in het basisonderwijs weten te realiseren. Ik gun elke organisatie zo’n professional in zijn team! “
Credits:
Veel dank aan het getalenteerde team van ThiemeMeulenhoff PO voor de mooie samenwerking en jullie tomeloze energie om voor resultaat te gaan, tot de allerlaatste punt is gezet!
Lees meer over Alles Telt Q op : https://www.thiememeulenhoff.nl/primair-onderwijs/rekenen/alles-telt-q