Impact-analyse ICT i.v.m. organisatorische verhuizing – Hogeschool van Amsterdam
Wat werd mij gevraagd:
De Hogeschool van Amsterdam verzorgt een groot aantal opleidingen op meerdere onderwijslocaties in Amsterdam. Op een gegeven moment werd om organisatorische redenen besloten om een aantal opleidingen naar een ander opleidingsdomein te verplaatsen.
Dat hield in dat deze opleidingen organisatorisch en administratief onder een ander domein ondergebracht moesten worden, maar ook dat de docenten en studenten naar fysiek andere onderwijslocaties zouden verhuizen. En dat ICT-apparatuur, werkplekken, applicaties en systemen die voor de opleidingen werden gebruikt fysiek en digitaal mee moesten verhuizen.
Het onderwijs moest er natuurlijk zo min mogelijk last van hebben, daarom was het nodig om een impact analyse te maken van de geplande verhuizing op het ICT-landschap van de opleidingen.
Ik mocht deze impact analyse uitvoeren.
Wat heb ik gedaan:
Deze analyse bestond uit twee onderdelen:
- In kaart brengen van alle ICT-voorzieningen die worden gebruikt voor de opleidingen die gaan verhuizen. Zowel op zijn huidige plek, als op de plaats van bestemming.Geordend/gecategoriseerd volgens de onderwijsprocessen, zoals bijvoorbeeld het geven en volgen van onderwijs, stages en digitaal toetsen.
- Migratie scenario’s per categorie. Voor de korte termijn (het eerste volgende studiejaar) en de lange termijn (vanaf het studiejaar daarna).
Ik heb in meerdere rondes gesprekken gevoerd met een flink aantal medewerkers en docenten die kennis hebben van en betrokken zijn bij de onderwijsprocessen die door de verhuizing geraakt zouden worden.
Ik heb alle verzamelde informatie geordend, en vervolgens in overleg uitgewerkt tot migratiescenario’s. Steeds drie opties met de consequenties daarvan, per categorie om uit te kiezen.
Wat was het resultaat:
De inventarisatie en mogelijke verhuis-scenario’s uitgewerkt en vastgelegd in een gedetailleerd verslag. Bedoeld voor de opdrachtgever om keuzes te kunnen maken.