LEAN procesanalyse Klantenservice – NVWA
Vroeger hadden we in Nederland verschillende organisaties die toezicht hielden op bijvoorbeeld de voedselveiligheid, horeca en tabak of de vee- en vleesindustrie. In de afgelopen jaren zijn al deze organisaties samengevoegd in één organisatie: De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit met hoofdkantoor in Utrecht.
De verschillende inspectiediensten hadden natuurlijk ook hun eigen processen, informatievoorziening en ICT. Met zoveel legacy onder 1 dak was het dan ook een logische gedachte om te gaan kijken naar vernieuwing en uniformering. Te beginnen met uniformering van de processen.
Onder de vlag van een groot vernieuwingsprogramma werd een op LEAN gebaseerde aanpak uitgewerkt. Voor ieder hoofd-proces werd een team samengesteld met een trekker/proces-begeleider en een aantal inhoudelijke experts. Dit team kreeg de opdracht: analyseer het huidige proces, identificeer de ‘waste’ (knelpunten/verbeterpunten) en definieer een nieuw proces. Waarbij de verbeter-doelstelling was afgestemd met de verantwoordelijke managers. Eén van die hoofdprocessen is het Vragenproces.
Ik heb als procesbegeleider van het procesteam het Vragenproces geanalyseerd en een nieuw proces ontworpen. Op basis van de LEAN werkwijze.
Wat heb ik gedaan
Iedereen die dat wil kan vragen stellen aan de NVWA. Deze vragen komen binnen bij het Klantencontactcentum (KCC) en moeten dan geregistreerd en beantwoord worden.
Als overheidsinstantie moet de NVWA daarbij rekening moet houden met wettelijk bepaalde kaders en termijnen.
Door de grote hoeveelheid domeinen waar de NVWA tegenwoordig over gaat, is er een enorme diversiteit aan onderwerpen waar vragen over gesteld kunnen worden. Van eenvoudige vragen zoals “Mag je roken in de horeca” tot aan gedetailleerde vragen over invoer- en uitvoerbepalingen van grondstoffen voor diervoerders naar landen buiten de EU.
Binnengekomen vragen moeten dus niet alleen geadministreerd worden maar er moet ook worden bepaald wie hem kan beantwoorden. Voor zover het niet mogelijk is om te verwijzen naar standaardantwoorden.
Wat was het resultaat
Het resultaat van de LEAN procesanalyse was een gedetailleerde procesbeschrijving met bijlagen, bedoeld als basis voor de automatisering van het proces met behulp van een zaaksysteem.