Impactanalyse ICT vanwege de fusie van twee onderzoekslaboratoria
Wat werd mij gevraagd:
Waar moeten we allemaal rekening mee houden voor onze informatievoorziening, digitaal dataverkeer en technische infrastructuur, als we het onderzoekslaboratorium voeder- en voedselveiligheid van de NVWA (“Lab VV”) gaan samenvoegen met het RIKILT?
Kan jij dat voor ons uitzoeken en op een rij zetten?
Dat was de vraag die ik in het najaar van 2014 kreeg van de projectleider van de NVWA die bezig was met de organisatorische en inhoudelijke voorbereidingen van deze fusie.
Beide laboratoria doen onderzoek naar de veiligheid van ons voedsel en van diervoeders.
Dat doen ze gepland, bijvoorbeeld omdat de wet- en regelgeving in Nederland bepaalde standaardcontroles voorschrijft voor producenten van voedsel en diervoerders, en voor de hygiëne in de horeca.
En ongepland, naar aanleiding van meldingen of lopende onderzoeken.
Bijvoorbeeld wanneer mensen ziek worden na het eten van een product dat ze gekocht hebben. Of een heel feest-gezelschap dat ziek wordt nadat ze uit eten zijn geweest in restaurant. En natuurlijk de bekende zaken die in de media zijn geweest, zoals de fipronil affaire in de kippen-sector, de paardenvlees affaire en de verontreiniging van diervoeders met het antibioticum furazolidon.
Wat heb ik gedaan:
Zowel het RIKILT als het NVWA lab VV hebben naast hun eigen lab instrumentarium ook hun eigen ICT systemen, databases, werkprocessen en technische infrastructuur (hardware, netwerken, werkplekken enzovoorts).
Bovendien wordt het proces van monstername, monsteronderzoek en rapportage van de onderzoeksresultaten volledig digitaal ondersteund.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de winkel tijdens de verbouwing open kan blijven. Dus je kan niet zomaar ergens een stekker uit trekken zonder dat duidelijk is wat er dan gebeurt.
Om daar inzicht in te krijgen, heb ik eerst een inventarisatie gemaakt van de werkprocessen, informatiebronnen, applicaties en infrastructuur die op dat moment bij het LabVV werden gebruikt.
De volgende stap was verbanden leggen: Welke werkproces heeft welke applicatie/ informatiebron nodig en welke infrastructuur ligt daar onder?
Ik heb gebruik gemaakt van de aanwezige kennis bij onder andere teamleiders, processpecialisten en applicatiebeheerders.
Wat was het resultaat:
Het resultaat van mijn analyse was een ‘boedellijst’ met een overzicht van alle ICT (applicaties, systemen, infra etc.) binnen LabVV, met uitleg wat het doet op grote lijnen en voor welke processen het bedoeld is.
Een team van RIKILT deed aan hun kant een soortgelijke inventarisatie.
Bij een fusie van twee van elkaar onafhankelijke organisaties komt natuurlijk nog veel meer kijken dan alleen het samenvoegen van de ICT.
Het begint met overzicht creëren.
Mijn analyse was dan ook een puzzelstuk in dit grotere geheel. En onderdeel van de basis voor de transitie naar de nieuwe organisatie.
Er moest nog veel water onder allerlei bruggen door, maar uiteindelijk werd de fusie een feit op 14 januari 2019.
De nieuwe organisatie heet Wageningen Food Safety Research.